Dette betyr at de konsentrerer seg om produksjon av laks; Fra innlegg av rogn, til settefisk og videre til matfisk og slakteri. Sluttproduktet er sløyd, fersk laks i kasser for det internasjonale markedet.På slakteriet, Viking Fjord på Sunde i Kvinnherad, har Alsaker alltid hatt fokus på modernisering, og som et ledd i selskapets «grønne» strategi er naturlig neste steg for Alsaker å gå over til mer miljøvennlige fremdriftssystemer på sine nye arbeidsbåter.
Når Alsaker går til innkjøp av ny foringsbåt, var de tidlig ute med forespørsel på den nyutviklede hybridteknologien fra Frydenbø Industri. Båten er av Ulvan design og vil bli på 14,95x8m og vil bli bygget at Heim Maritime og Frydenbø Industri vil være leverandør og integrator av fremdriftssystemet.
Leveransen fra Frydenbø Industri vil bestå av:
FPT Cursor 16 / 600 HK Dieselmotor |
FPT Aggregat/ Generator 115 kVa |
Frydenbø ATS (Katalysator / renseanlegg). Les mer her |
Kumera 350 gir med PTI/PTO |
Helseth propellanlegg |
Danfoss 90kW El-motorCorvus Batteri pakke 452kWh |
Blue Ctrl. AIS/EMS / PMS |
«Vi ser det som konkurransefremmende å hele tiden å ha fokus på modernisering og effektivisering av produksjonen. Med hybrid fremdriftssystem vil vi effektivisere driftskostnadene våre og ikke minst redusere klimautslippene. Med et hybrid fartøy vil vi kunne gå lydløst rundt merdene ved foring. Bra for folkene våre om bord, bra for fisken og bra for miljøet. En vinn vinn for alle parter!» sier Driftsdirektør Hans Helge Vik.
Vi i Frydenbø er utrolig stolt og entusiastisk over å få arbeide med så fremoverlente kunder som Alsaker. Vi takker for tilliten og gleder oss stort til å levere nok et hybrid fremdriftssystem som vil gjøre sjøfart grønnere.